Påverkare

Klara Elvira influencer

Att internet är en viktig del för många av oss idag är det ingen tvekan om, och allt fler upptäcker vilka möjligheter internet bär med sig vad till exempel gäller att marknadsföra sig själv och sina kompetenser. Vissa väljer att på heltid ägna sig åt att arbeta som influencer och deras huvudsakliga plattform är för det mesta internet. Andra ser snarare sociala medier och andra plattformar på nätet som en bra plats för marknadsföring. Givetvis finns det också personer som ägnar sig åt både och, ett sådant exempel är Klara Elvira. Här nedan kan du läsa mer om henne och hennes medverkan i sociala kanaler.

Klara Elvira är fortfarande ung, och därför inte en av de allra största och mest välkända namnen på nätet – än. Hon är född i Sverige år 1996, och här är hon verksam än idag. Hon har dock även bott i Portugal och i Amerika, vilket gör att många av hennes videos (om inte alla) är på engelska. Klara Elvira finns på många plattformar på nätet och mobilen, så som YouTube, Twitter, Instagram, Snapchat och hon har även en blogg. Klara Elvira började sin resa på sociala medier år 2012, då hon lade upp sitt allra första klipp på YouTube. Sedan dess har hon dock utvecklats något enormt.

Mer än influencer

Klara Elvira sticker ut från mängden gentemot många andra influencers. Det beror främst på att hon inte är en renodlad bloggare, YouTuber eller influencer, utan använder digitala plattformar för att marknadsföra sig själv också. Hon är nämligen videoproducent och under 2017 startade hon sitt eget företag, Klara Elvira Media, inom området. Klara Elvira har alltid varit kreativ, och för henne är det självklart att hon också ska arbeta med något kreativt. Idag pluggar hon Tv-produktion vid Medieinstitutet i Stockholm, och hon har bland annat agerat produktionsassistent på MTG:s Studio Paradise. Vid sidan om studierna frilansar hon som videoproducent och uppdaterar kontinuerligt sina konton på sociala medier.

Från YouTuber till videoproducent

Klara Elvira började alltså sin resa som YouTuber, och hennes konto Klara Elvira har närmare 90 000 prenumeranter. På sin kanal har hon lagt upp det mesta från sin vardag, tips, guider och mycket mer. Det gör att det nästan känns som att man känner personen Klara Elvira. Idag lägger hon dock inte upp videos lika ofta, vilket bland annat kan bero på att hon studerar på heltid. Under sin karriär har hon även valt att skifta fokus lite, från influencer och så kallad YouTuber till videoproducent. Det kan också vara en av anledningarna till att hon inte uppdaterar sina konton på sociala medier lika frekvent längre.

Om hennes kanaler

Klara Elvira finns inte bara på YouTube, hon har också ett Twitterkonto (klaraelviras), ett Instagram-konto (klara.elvira) och en blogg (klaraelviramedia.com). Hon hade tidigare en mer personlig blogg också, men den uppdaterar hon inte längre. På Twitter har hon 640 följare, men även det kontot är mer och mer sparsmakat på inlägg. På Instagram har hon i skrivande stund 5 091 följare, och här uppdaterar hon lite mer. För det mesta rör det sig om bilder från hennes vardag, vilket gör att kontot är relativt personligt och inte riktigt i samma stil som hos influencers, där fokus ofta ligger på en specifik nisch och reklam med mera.

Ta hjälp av Klara Elvira

Klara Elviras utveckling på internet har lett fram till att hon idag snarare marknadsför sig som videoproducent än att arbeta som influencer och/eller YouTuber. Det här märks inte minst på hennes blogg, som inte uppdateras med klassiska inlägg utan snarare fungerar som en portfolio. Där kan du läsa mer om henne och hennes samarbeten, vilka typer av arbeten hon utför som videoproducent på frilansbasis och exempel på tidigare arbeten som hon har gjort. Hon arbetar med hela filmprocessen; från förarbete till filmande av videos och slutligen efterarbete i form av videoredigering. Om du behöver hjälp med något i den stilen kan du alltså läsa mer om det på hennes hemsida.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *